english Zoo Paling Teruk Di Dunia | MIMPIDHIA

Zoo Paling Teruk Di Dunia

ZOO Khan Younis di Gaza, yang dinobatkan sebagai zoo paling teruk di dunia telah ditutup manakala binatang di dalamnya yang berada dalam kebuluran itu, telah dipindahkan.

Pemindahan berkenaan dijalankan dengan bantuan kumpulan kebajikan binatang antarabangsa, Four Paws.

Antara binatang yang telah diselamatkan ialah seekor harimau yang dinamakan sebagai Laziz, monyet, burung unta dan landak. Binatang tersebut sebelum ini tidak mendapat makanan yang mencukupi hinggakan kebuluran dan kurus kering.

Pemilik zoo berkenaan, Ziah Aweda menyifatkan penutupan zoo itu sebagai sesuatu yang menyedihkan dan keputusan itu terpaksa dilakukan susulan keadaan ekonomi Palestin yang teruk serta sekatan perdagangan yang dikenakan oleh Israel.

“Saya beli binatang-binatang ini dari Libya, Sudan, Mesir dan Afrika Selatan untuk dibawa ke Gaza,’’ katanya.

Dalam pada itu, Laziz yang dianggap sebagai harimau terakhir Gaza, akan memulakan kehidupan baru di Afrika Selatan manakala binatang lain akan dibawa ke Jordan.

“Laziz dimasukkan ke dalam kenderaan tanpa halangan malah harimau itu kelihatan tenang berbanding ketika berada dalam kurungan di zoo itu.

“Laziz juga tidak diberikan ubat pelali kerana ia perlu melalui pemeriksaan perubatan serta dipindahkan ke kandang lain sebelum dibawa ke Afrika Selatan,’’ kata jurucakap Four Paws





Share on Google Plus

About mimpidhia

BUKAN SEKADAR MIMPI... SHARING IS CARING ..SEGALA KOMEN ADALAH DI ALU ALUKAN...SPAMMER ADALAH DI LARANG.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Lazada Malaysia